EDDY Current of Retarder

 Naast Inertia metingen willen we ook vermogen kunnen meten bij een constant toerental. Dit kan niet met een inertia meting, omdat zonder versnelling van de rol ( toerental = constant ) geen vermogen wordt afgegeven. Echter om bijv. de situatie na te bootsen van een auto die de berg op rijdt willen we dus een weerstand toe kunnen voegen, liefst traploos.

 Hier komt de eddy current of retarder om de hoek kijken.

Het is hiermee mogelijk om de rol af te remmen. Het principe werkt als een grote omgekeerde dynamo die tegenwerkt op de draairichting van de rol. Het retarder huis is vrij opgehangen tussen de rollen en wordt radiaal op zijn plek gehouden dmv.een loadcell. De stator zit vast aan de as tussen de rollen en kan geheel vrij van het retarderhuis draaien.

Door stroom op de retarder te zetten ontstaat een magnetisch veld dat de stator zal willen afremmen / vasthouden. De reactie kracht van deze afremming wordt gemeten door de loadcell en vertaald in een koppel ( kracht x arm )

Dit koppel vermenigvuldigd met het motor toerental geeft weer het vermogen.

 Het afremmen gebruiken wij om het toerental onder verschillende gasklep standen constant te houden. Hierdoor kunnen we de verschillende vakken in een motor management kenveld in regelen en de brandstof / ontsteking optimaal afstellen

Inertia metingen

Een ander woord voor inertia is massatraagheid

Om vermogen te meten moeten we eerst begrijpen HOE we meten en WAT

 Vermogen = een hoeveelheid arbeid geleverd gedurende een bepaalde tijdseenheid

 De rol heeft een bepaalde massa welke in een bepaalde tijd van een begin snelheid naar een eind snelheid ( lees motortoerental) wordt geaccelereerd. Hiervoor is een bepaald vermogen nodig.

Met dit gegeven kan zeer eenvoudig het vermogen berekend worden.

Met het vermogen en het toerental kan vervolgens het koppel van de motor berekend worden

 Deze methode wordt ook wel inertia meting genoemd bij rollenbanken.

 Echter is voor deze meting een acceleratie vereist. Een constante snelheid betekent immers een massa traagheid van nagenoeg 0.

 Superflow gaat echter iets verder dan de meeste rollenbanken door bij dit berekend vermogen ook zaken als lager, rol en, lucht wrijving verliezen mee te nemen in de berekening, waardoor er dus een zeer nauwkeurig en correct vermogen weergegeven wordt.

 


 


  

 

 


 

 

 

 

 

data screen.jpg (169503 bytes)

 

 

 

 

 

Copyright HR Engineering 2006-2018